VME te Evere, Oud-Strijderslaan 101, 103, 105, 107, 109 en 111 (KBO 0884.081.457)

VME te Evere, Oud-Strijderslaan 101, 103, 105, 107, 109 en 111 (KBO 0884.081.457)
Blog van een mede-eigenaar, niet-mandataris van de VME

Zoeken in deze blog

11 november 2011

Brandveiligheid in een ondergrondse parking (1)

Daar, volgens onze ex-syndicus, ons onroerend goed, in gedwongen mede-eigendom, twee ondergrondse parkings bevat van elk meer dan  100 stelplaatsen, is het van belang om meer te weten over de gevolgen van een mogelijke brand in deze twee ondergrondse parkings, analoog aan deze van 1986 (toen de bouwpromotor nog verantwoordelijk was voor de constructieproblemen).

Onze ex-syndicus 1983-2007 (en 2009-2011) is nog steeds de houder van de twee milieuvergunningen voor deze twee ondergrondse parkings, in opdracht van twee feitelijke verenigingen. Deze vergunningen werden uitgereikt op 31.01.2007.

Het raadplegen van de volgende beknopte presentatie, met schetsen, van een universitaire studie over een mogelijke brand in een ondergrondse parking en zijn mogelijke gevolgen is waarschijnlijk nuttig, zeker voor het 15tal leden van de twee feitelijke verenigingen (zie verder):


Uit die studie komt naar voor dat, naast andere, de volgende begrippen van essentieel belang zijn:
Het lijkt ook nuttig om in deze context meer te weten over

In deze context is het vermoedelijk ook nuttig om te signaleren dat de aanwezigheid van overdruk recent terug is vastgesteld.
  • Deze problematiek is nog steeds niet geregeld door de twee verenigingen, die houder  zijn van de twee milieuvergunningen (zie hiervoor).
  • Een vijftiental personen zijn lid van deze twee feitelijke verenigingen en staan dus vermoedelijk solidair en onbeperkt in voor de mogelijke gevolgen.

Noodverlichting van een ondergrondse parking

Over de wettelijke normen waaraan de noodverlichting van een ondergrondse parking dient te voldoen, bestaan veel discussies en meningverschillen.

Deze normen belangen ons echter wel direct aan, omdat ons onroerend goed vermoedelijk opgesplitst zal worden, in toepassing van een beslissing van onze VME (punt 9 van de JAV 2010).

In het geval van problemen zullen we verantwoordelijk gesteld worden, zo we niet voldoen aan de normen. Tot 1990 was dat de bouwpromotor, maar nu zijn wij verantwoordelijk voor de veiligheid van onze installaties.

Bij die opsplitsing (vermoedelijk in 2012) zullen de TWEE ondergrondse parkings onvermijdelijk moeten voldoen aan de normen, zoals bepaald op dit ogenblik (2012) en niet op het ogenblik van de constructie van de huidige parking (1975/1982).

In die context is de lezing van het volgende document misschien van nut:

WETTELIJK KADER BELGIË - ONDERHOUD VAN NOODVERLICHTING