Gisteren melden we reeds dat de modernisatie van de liften, opgelegd door een KB van 2003, zou wijzigen (zie Blog).
Ondertussen is er meer informatie. Het KB is nog niet aangepast,
maar FOD Economie heeft op haar website de officiële stand van zaken meegedeeld.
Modernisering van bestaande liften
We citeren uit een pagina van de website van FOD Economie het belangrijkste deel, waarbij de elementen
die voor onze mede-eigendom van toepassing zijn in het vet werden onderlijnd:Modernisering van bestaande liften
“Het KB van 9 maart 2003 betreffende
de beveiliging van liften wordt aangepast op volgende punten:
·
het behoud van de toegankelijkheid voor personen in een rolstoel wordt duidelijker in het KB ingeschreven;
·
de te nemen veiligheidsmaatregelen
worden voor residentiële liften (niet in
een arbeidsomgeving) met
vijf jaar uitgesteld, behalve de
positieve vergrendeling van de bordesdeuren en het plaatsen van een kooideur of elektronisch lichtgordijn voor
liften zonder kooideur. Deze laatste twee maatregelen moeten vóór 1
januari 2013 worden gerealiseerd, zoals voorzien in het huidige KB.
Parallel met de wijzing van de
reglementering worden de nodige documenten en brochures uitgewerkt om de
eigenaars, modernisatiebedrijven en controleorganismen beter te begeleiden bij
de correcte toepassing van het KB.
De details van de wijzigingen worden
de komende weken in een koninklijk besluit gegoten.”
Veiligheid van liften
Uit een andere pagina van die site citeren we de de kern van
de problematiek:
“De eigenaars of beheerders van de liften
moeten veiligheid garanderen aan de gebruikers, alsook aan derden (monteurs,
onderhouds- en moderniseringsagenten, inspecteurs of controleurs). Deze
veiligheid moet gegarandeerd worden gedurende de volledige levensduur van de
liften. Daarom moeten ook de bestaande liften aan een aantal minimale
technische eisen voldoen.”
De beheerder van onze 12 liften is sinds 01.08.1995 wettelijk
onze Vereniging van Mede-eigenaars (VME), vertegenwoordigd door haar syndicus. Want
sinds die datum is er geen mede-beheer door de syndicus en de Raad van Beheer meer
mogelijk, waarbij de syndicus instond voor de grote werken.
Wat betekent dat voor ons?
Enerzijds is
de modernisatie van de liften is uitgesteld tot 01.01.2023 voor de 10 liften
van 103, 105, 107, 109 en 111, maar niet voor de twee liften van 101.
Daar is
de stedenbouwkundige vergunning die het volledige gebouw het statuut van “medisch
kabinet” geeft van toepassing. Dit is een “arbeidsomgeving”en maakt dat de
uitzondering niet van toepassing is, tenzij de AV vraagt dat de uitgereikte
vergunning wordt vernietigd voor alle appartementen van 101, behalve het gelijkvloers.
En dit op kosten van de toenmalige syndicus, die niet ingegrepen heeft op basis
van zijn bevoegdheden in het kader van het BW (Art. 577-8 §4 4°).
Anderzijds
dient de VME de veiligheid van de gebruikers van de 12 liften te garanderen.
Dit vergt in de praktijk (= "goede huisvader") minstens een grondig onderhoud om de 25 jaar. Het onderhoud van 2005
werd echter niet uitgevoerd. Het is dus terecht dat de Algemene Vergadering van 05.12.2011 op voorstel van onze nieuwe syndicus heeft beslist om een onafhankelijk expert aan te duiden om na te zien
·
welke werken onmiddellijk dienen uitgevoerd
·
welke voor 01.01.2013
·
welke voor 01.01.2018 (de 2 liften van 101) of 01.01.2023
(de 10 andere liften)
Besluit
Het is meer dan waarschijnlijk dat, gezien de feitelijke toestand
van de liften zal moeten overgegaan worden tot een onmiddellijke zachte renovatie
van de 12 liften.
Het is de onafhankelijke expert dat zal nakijken welke werken kunnen
uitgesteld worden tot later. Vermoedelijk zal dat minimaal zijn, gezien de
versleten toestand van onze liften en de “heterogene” wijze van de al uitgevoerde
herstellingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten